mandag den 22. juli 2013

Martin Matthiesen: ”Jeg vandt mit livs største skaksejr i Horsens!”

I går vandt Martin Matthiesen 16. Horsens Lang Weekend anno 2013. Da turneringssejren var i hus, lavede jeg følgende interview med Martin Matthiesen. Han fortæller her om, hvordan han oplevede det hele under ”Den Lange”. Og Martin er helt klar i spyttet, når han skal gøre status; Turneringssejren i 16. Horsens Lang Weekend er uden sammenligning den største triumf, han har oplevet i sin skakkarriere!


Du vandt Horsens Lang Weekend tilbage i 2006, og nu kan du så også skrive ”Den Lange” anno 2013 på dit CV. Hvordan vil du kort opsummere weekenden – både på og uden for brættet?
”Hvad angår skakken må jeg sige, at turneringssejren her i Horsens overgår alle mine forventninger. Jeg kom til Horsens uden ambitioner i den retning. Inden turneringen vidste jeg godt, at jeg kan spille godt, når det tager mig. Men jeg er ikke vant til at spille så godt over en hel turnering, som jeg formåede her. Derfor vil jeg uden at tøve betegne det her som min bedste turnering nogensinde, og det er mit livs turneringssejr i skak. Sejren i 2006 var også en fed oplevelse, men den kan slet ikke sammenlignes med den her!”.

Hvilke partier og hvilke momenter betragter du som afgørende for, at det lykkedes dig at vinde 16. Horsens Lang Weekend anno 2013?
”Selvfølgelig var det vigtigt, at jeg kom godt fra start, men jeg vil ikke betegne det som afgørende. Hvis man skal vinde en turnering som Horsens Lang Weekend, så skal man score mange points. Derfor er alle partier vigtige, og derfor synes jeg også, det er svært at udpege nogle af dem. Som nævnt kom jeg slet ikke ind til turneringen med ambitioner om en turneringssejr. Jeg forsøgte i første omgang at undgå nederlag, når jeg mødte spillere, der på papiret er stærkere end mig”.

Vil det sige at det først var lørdag aften, du begyndte at sætte næsen op efter at vinde turneringen?
”Ja, det er rigtigt nok. Efter remisen mod Kassa Korley lørdag aften kunne jeg godt se, at der var en chance for at gå hele vejen. Men de sorte brikker mod IM Mikkel Antonsen i 7. runde var ikke den bedste lodtrækning. Hvis Kassa havde vundet over Peter Brondt i 7. runde, så havde han nok også vundet turneringen. Jeg ville også have været tilfreds med en andenplads, og det ville stadigvæk have været en fantastisk turnering for mig. At tingene så i stedet for gik op i en højere enhed, er jeg naturligvis særdeles glad for, og det er svært at få armene ned lige nu”.

KASSA KORLEY
Men man kan vel ikke sige, at du udpræget havde marginalerne på din side? Du havde godt nok marginalerne med dig mod Igor Teplyi i 5. runde, men i 4. runde kunne du jo også med lidt held have vundet over GM Peter Heine Nielsen?

”Efter tidnøden mod Peter Heine opstod der en stilling, hvor jeg stod til gevinst. Men man må også sige, at der skete nogle ting i tidnøden, der gjorde, at jeg pludselig fik en stærk fribonde. Da røgen lettede viste det sig, at jeg stod så godt, at han valgte at tilbyde remis efter sit 41.a6.
Hvid: GM Peter Heine Nielsen, Holstebro.
Sort: FM Martin Matthiesen, SK1968/Aarhus.

41.a5-a6
Frem hertil var vi i moderat tidnød. Peter brugte en del tid på dette træk, hvis pointe selvfølgelig er dronningeskakken på d5, hvis sort spiller Sxb5”, fortæller Martin.
41...c4-c3
"Mange undrede sig over, at jeg brugte så lang tid på dette oplagte træk. Peter tilbød remis efter sit 41.a6, og derfor brugte jeg så lang tid på at overveje, om det var værd at spille videre. Set i bakspejlet brugte jeg alt for lang tid. Med noget af den tid i banken havde jeg måske fundet den mulighed for gevinst, der opstod i fortsættelsen", fortæller Martin.
42.Dd2-a2+ Kg8-h7
43.Tb5-b1 c3-c2
44.Tb1–c1 Tc6-c7
45.Lg2-f1 Dg7-g5
46.Da2-a3
Endelig ikke 46.a6-a7?? Så var stormesteren blevet sat mat. 46...Dg5xc1 47.a7-a8D Dc1xf1+ 48.Kh1–h2 Df1–f2+ 49.Kh2-h1 c2-c1D#.
46...Dg5xc1?
"Her troede jeg fejlagtigt, at jeg stod til gevinst med 46...Dxc1?, men det gjorde jeg ikke. 46...Dg5-f4! som foreslået af Kristoffer Dyrgaard havde derimod ført til gevinst" fortæller Martin.
47.Da3xc1 Sd4-b3
48.Dc1–g5 c2-c1(D)
49.Dg5-f5+ Kh7-g8
50.g4-g5 Tc7-f7
51.Df5-g6+ Kg8-f8
52.Dg6-d6+ Kf8-g7
53.Dd6-h6+
"I første omgang havde jeg ikke fået med, at Peter også kan skakke på h6. Dermed er der ingen farbar vej ud af evigskakken", fortæller Martin.
53...Kg7-g8
54.Dh6-g6+ Kg8-f8
55.Dg6-d6+ Kf8-g8
56.Dd6-g6+ Kg8-f8
57. remis, ½-½.
Martin tilbød remis med 18 sekunder tilbage mod stormesterens halve time. Fair nok at sidstnævnte tog imod, eftersom der er trækgentagelse på brættet!

PETER HEINE NIELSEN
Men det blev vel også helt afgørende, at du holdt remis mod Kassa Korley?

”Ja, det er klart. Han fik en stilling, hvor han uden den store risiko kunne spille på gevinst. I slutspillet fik jeg stillet min løber og springer, så de holdt hans konge ude. Hvis hans konge var trængt ind, kunne det være blevet ubehageligt. Men det var et hårdt parti, og set i bakspejlet var det også vigtigt, at jeg holdt det remis. Havde jeg tabt der, så havde turneringssejren ligget på et sølvfad til Kassa”.

Hvordan synes du ellers, det har været at være med i ”Den Lange”, hvis man kigger på alt det, der er foregået uden for brættet?
”Jeg har spillet så mange lange partier, at jeg ikke har haft tid og overskud til at være social i ret meget tid. Eksempelvis valgte jeg i lørdags at bruge timen mellem de to runder på at få et bad på hotellet. I lørdags spillede jeg stort set 12 timer, og det blev bestemt ikke mindre hårdt af varmen.

Bortset fra det har jeg da klart fornemmet, at der har været en god stemning under turneringen. Folk hygger sig, når de ikke spiller skak, og sådan skal det være. Efter min mening trækker det bestemt heller ikke fra, at der var mulighed for at se Tour de France i kantinen”.

I næste uge skal du med i Politiken Cup på Konventum i Helsingør. Hvad skal du bruge den kommende uge på indtil Politiken Cup starter?
”I næste uge skal jeg arbejde, så jeg får sikkert ikke tid til at analysere mine partier fra Horsens. Jeg vil også forsøge at få tid til lidt motion. Jeg kunne tydeligt mærke, at det er hårdt at spille skak i så mange timer i sommervarmen, selv om jeg ikke lavede de der tåbelige fejl i Horsens, som jeg ellers så ofte laver”.

MARTIN MATTHIESEN
Af Eigil Straarup
 
 

Ingen kommentarer: